Time flies when you're having fun!

7 oktober 2014 - Kenton-on-Sea, Zuid-Afrika

Goeienaand, Molo!

Oh... ik schaam me best wel een beetje! Wat is het een tijd geleden dat ik een verhaal heb geschreven!  Elke dag schrijf ik in mijn dagboek, maar tijd (en stiekem ook wel zin) ontbreken vaak om hier iets neer te zetten. Ik ben hier al 1 maand en 9 dagen en de tijd vliegt.... zo hard... zoefffff.... poef... weg!

Waar ergens zal ik starten? Na mijn laatste verhaal was het bijna weekend, en wel te verstaan Boatraces weekend :D! Donderdags hebben we onze outfits op gefleurd en heerlijk genoten van de voorbereidingen, vrijdags begon het feest! Ik zal jullie eerst uitleggen wat het nu eigenlijk inhoudt, Boatraces. Het is eigenlijk een roeiwedstrijd voor alle universiteitenteams in Zuid Afrika. Hoeveel boten ik in totaal heb gezien heel het weekend...?? Ik denk in totaal ongeveer 4? Om de wedstrijd heen is een heel festival georganiseerd, vorig jaar in totaal meer dan 3000 man op af gekomen! (Het hele weekend) Groot festival... had er helemaal zin in! Helaas viel het een beetje tegen, in totaal waren er nu denk ik maar iets van 500 mensen? (Het hele weekend) Waarom het dit jaar zo tegen viel wist niemand, we hebben ons alsnog meer dan prima vermaakt!

Helaas twee keer de dokter moeten bezoeken en medicijnen moeten slikken deze maand. Zat iets niet lekker met mijn luchtwegen en longen. Heel benauwd, beroerd en veel hoestbuien waar ik met moeite weer uitkwam. De tweede keer voor hetzelfde terug en ook nog een blaasontsteking erbij. Gelukkig sloeg de medicatie de tweede keer wel goed aan en voel ik me weer op en top! Even wat gas terug genomen en ik probeer wat meer op mezelf te letten nu, wilde te graag en te veel.

Ik geniet met volle teugen van mijn stage bij de ouderen, ze zijn helemaal gek van me en dat is geweldig :)! Daarnaast heb ik hun hulp gevraagd om twee talen extra te leren, naast mijn Engels verbeteren leer ik nu Afrikaans en Xhosa. Tenminste ik doe mijn best.  Ek is baie blij en ek oefen baie actief. Afrikaans is een aparte taal, veel is het zelfde, maar de manier waarop ze de woorden gebruiken is vaak heel erg onlogisch voor mij.

• Ek gaan strand toe, (Ik ga naar het strand toe)
  • Ek is van Nederland, (Ik kom uit Nederland)
  • Ek ga nou 'n Stortbad neem, (Ik ga douchen)
  • Wat gaan ons doen?, (Wat gaan we doen?)
  • Wat is jou planne hierdie naweek? (Wat zijn je plannen dit weekend?)
  • Ek ga nou eet/drink, (Ik ga nu eten/drinken)
  • Ek ga nar die bed toe. (Ik ga naar bed)

Zoals je ziet... Een erg aparte taal maar geweldig om te leren! Naast Afrikaans ben ik ook Xhosa aan het leren, de taal van de meeste mensen die in de townships wonen. Erg handig om wat woorden te leren om de kinderen aan te kunnen spreken. Ik ken woorden zoals:

• Ewe ( Ja )
  • Hayi ( Nee )
  • Ima ( Stop )
  • Enkosi ( Dankje )
  • Yeka ( Laat dat )
  • Yiza apha ( Kom hier )
  • Thatha ( Pak aan )
  • Nantsi ( Alsjeblieft )
  • Hoe gaat het? ( Unjani )

Ik ga regelmatig naar het strand, spreek met mensen af en geniet erg veel! Ben nu een beetje rond aan het kijken om wat weekendjes weg te gaan. Het binnenland in, wat van het land te gaan verkennen. Heb al wat mountainbike, paardrij en wandeltochten gezien!

Kortom, het gaat nog steeds erg goed met me! Ek sien julle later :)!

Heel veel liefs, Mariska

1. Laura:
    7 oktober 2014
    Hey Maris, goed om te lezen dat je het naar je zin hebt daar. En dat je er van geniet. Goed teken dat geen zin en tijd hebt om achter de laptop een verhaaltje te schrijven. We horen de verhalen wel als je weer terug bent. Nog veel plezier en geniet er lekker van.
    X Laura
  2. Cora:
    16 oktober 2014
    Leuk om te lezen hoe het met je gaat. Ben ergens best wel jaloers op je. Wat je allemaal mee maakt daar GEWELDIG. Geniet met hoofdletter G.
  3. Monique Rutgers:
    17 oktober 2014
    Hi Mariska, even zeggen wie ik ben: de pianiste van het zingen op woensdagochtend in Berkenheuvel.
    Wat goed om te lezen dat je het zo naar je zin hebt. Prent het maar op je netvlies, het is een levenservaring die je altijd meeneemt!
    En mooi dat je de taal een beetje leert, dat brengt je dichter bij de mensen daar, het wordt zo gewaardeerd!! :)
    Hou je goed en kom gezond terug!!
    Liefs van Monique
  4. Mariska van den Boomen:
    20 oktober 2014
    Heee Monique!!

Wat leuk om wat van je te horen zeg :)! Ik geniet hier met volle teugen en probeer alles zo goed mogelijk te onthouden door middel van mijn blog, foto's en een dagboek!

Heel veel liefs, Mariska