De laatste loodjes.....

3 december 2014 - Kenton-on-Sea, Zuid-Afrika

The things you take for granted, someone else is praying for.

Waarschijnlijk zal dit  een van de laatste keren worden hier in Zuid Afrika dat ik iets plaats. Want ja mensen, het is alweer bijna tijd om terug naar het nu o zo koude kikkerlandje te keren. Terug naar mijn familie en vrienden, mijn eigen Nederlandse leventje. Deels kan ik niet wachten, deels word ik erg verdrietig bij de gedachte dat ik hier nog maar 14 dagen ben..

Maar als ik terug kijk, op deze vier maanden. Hoe ik ben begonnen aan deze reis en hoe ik dadelijk terug kom. Mag ik denk ik toch wel zeggen dat ik enorm veel heb geleerd over mezelf, de mensen om mij heen en het leven. Als je afstand doet van de mensen waarvan je houdt, je eigen comfortabele leventje achter je laat.. Dan pas leer je jezelf en de mensen om je heen kennen, maar vooral waarderen. Ik heb altijd gedacht dat ik waardeerde wat ik had, maar nu ik hier de laatste vier maanden heb geleefd, de townships heb gezien, problemen heb ondervonden en heb moeten oplossen, zwakke kwaliteiten heb overwonnen en nieuwe sterke kwaliteiten heb gevonden, merk ik pas hoeveel dingen ik als 'normaal' beschouwde. En het leven is veel te kostbaar en prachtig om het als normaal te beschouwen.. Mensen kunnen zomaar wegvallen, jij kunt zomaar wegvallen..

Een tijd geleden wat ik met een jongen aan het praten, hij heeft mijn ogen geopend.. Waarom zou je je zo streng voor jezelf zijn? Waarom zulke hoge eisen stellen? Waarom zou je je leven zo moeilijk maken dat je er nog amper van kunt genieten? Wat wil je zien als je dadelijk op je sterfbed ligt? Alles wat je niet gedaan hebt, omdat je te hard voor jezelf was en te hoge eisen stelde waardoor je al je kostbare tijd hebt verspilt? Omdat je zo graag 'perfect' wilde zijn? Of wil je de gekke situaties voorbij zien flitsen, de dingen die je hebt ondernomen buiten je comfort zone? Wil je de situaties voorbij zien flitsen die je achteraf beter niet had kunnen doen, maar waarvan je onwijs veel hebt geleerd en die stiekem eigenlijk best leuk waren ook al had je je er niet goed over nagedacht?

Sometimes you will never know the true value of a moment until it becomes a memory.

Wat ik wil zeggen is dat je je leven niet als normaal moet beschouwen, waardeer alles wat je hebt, hou met heel je hart van de mensen om je heen, doe zo af en toe is iets buiten je comfort zone want daar begint pas het echte leven, durf te leren van je fouten, durf het leven te ontdekken en maak het niet te hard voor jezelf. Maak keuzes waar jij 100% achter staat, grijp kansen aan, doe de dingen die je zou willen doen nu je het nog kan!

Ik heb mezelf leren kennen, geleerd wat ik aan kan en waar ik nog in moet groeien. Ik heb mijn echte vrienden leren kennen, mijn echte familie, mijn echte ik. Ik weet waar ik sta, wat ik wil en heb mijn focus terug gevonden.

Ik wil iedereen onwijs bedanken voor de leuke en lieve berichtjes, de steun en de warme woorden die ervoor hebben gezorgd dat ik op de moeilijke momenten kon doorzetten en dit onwijs mooie en leerzame avontuur heb kunnen afronden!

Ik zie jullie snel weer.

Never take anything for granted.. Learn to appreciate what you have.. Before it's no longer yours to appreciate.

1. Marieke:
    3 december 2014
    He Mariska. Wat gaat het snel. Ik weet nog dat je aan de kassa stond bij Ah en zo zenuwachtig was om te gaan. Zo te zien ben je enorm gegroeid en natuurlijk een geweldige ervaring. Tot snel! Gr marieke
  2. Jolette:
    Wauw maris, wat vliegt die tijd zeg!! Geniet van de laatste 2 weken.. ♡
  3. Jeanne Ronde:
    3 december 2014
    Marijke je hebt t heel mooi verwoord!!!!
  4. Cora magielse:
    3 december 2014
    Hee mariska, wat heb jij dit mooi verwoord. Eij zijn super trots op je dat je dit gedaan hebt. Echt stoer. Geniet nog van de tijd die je daar nog bent en je weet de deur is altijd open voor je nij ons. Groetjes eric en cora
  5. Elli:
    3 december 2014
    Hee lieve Maris wat ben ik blij dat je zo ontzettend hebt genoten! Maar stiekem ben ik ook wel blij dat je snel naar huis komt ;) we gaan snel weer iets leuks doen!! Xxxx
  6. Jeanne Ronde:
    4 december 2014
    Mariska ik zie net dat ik je naam verkeerd schreef...foei...maar ik heb van je verhalen genoten.
  7. Mien:
    5 december 2014
    Hallo Mariska,
    Wat een enorme wijze woorden.
    Daaruit blijkt alleen al dat je een mooi groeiproces hebt doorgemaakt.
    Wat fijn dat je zoveel over jezelf geleerd hebt.
    Geniet nog lekker even en een goede reis naar huis.
    Mien
  8. Bets Kloosterman:
    6 december 2014
    Hey Mariska
    Geniet nog maar fijn van je laatste weekjes daar in dat mooie land. Dadelijk gezellig kerst vieren met je familie die jou heel erg gemist hebben.
    Groetjes Albert en Bets
  9. Wilma Snuverink:
    5 januari 2015
    Hallo Mariska,
    Wat een mooie woorden en wat heb jij mooi dingen gezien.
    Geweldig dat je zo'n fijne tijd hebt gehad.
    Misschien zien we je nog op Berkenheuvel!!